Vastgoedbeheer voor derden vraagt om andere administratieve handelingen dan beheer vanuit een eigenaarsrol. Je kunt veel tijd besparen door het administratieve proces te automatiseren!
Huur die jij als beheerder aan huurders factureert en onderhoudskosten die je aan jouw opdrachtgever doorbelast, zijn voor jou geen omzet en hoeven niet te worden geboekt in je boekhouding. De beheerkosten die je bij jouw opdrachtgevers in rekening brengt, horen wel in je boekhouding thuis.
Toch wil je de ontvangen huur, betaalde (onderhouds)kosten en de beheervergoeding in één overzicht met je opdrachtgever afrekenen, waarbij alleen je omzet je boekhouding terechtkomt. Hoe regel je dit op een manier dat je er zo min mogelijk omkijken naar hebt?
De software van BRIXXonline is zo ingericht dat de huurafrekening met je opdrachtgever automatisch gemaakt en verstuurd kan worden. Dit proces ziet er als volgt uit:
De huurder
Jij maakt als beheerder het huurcontract aan in het systeem. Deze kan de huurder in een persoonlijk online huurdersportaal digitaal onderteken. Het systeem factureert vervolgens automatisch. Per huurcontract kun je instellen of de huurder een factuur per mail moet ontvangen. Wanneer het systeem heeft gefactureerd, kun je bankbetalingen automatisch verwerken.
De opdrachtgever
Met de opdrachtgever maak je in het systeem een beheercontract aan. In het beheercontract stel je in hoe de beheervergoeding wordt berekend. Hierin zijn tal van mogelijkheden. Bijvoorbeeld op basis van een percentage van de huur, een vast bedrag per maand of een vast bedrag per complex.
Zijn er kosten voor onderhoud die je voor de opdrachtgever hebt betaald, dan kun je deze opvoeren binnen het beheercontract zodat deze op de afrekening verrekend worden.
Afhankelijk van de afspraak die je met je opdrachtgever maakt, kun je een huurafrekening maken op het moment dat de huurder heeft betaald of wanneer jij de huurder hebt gefactureerd. De afrekening wordt opgemaakt in je huisstijl en is opgebouwd uit drie facturen. Eén voor de huurbetalingen, één voor de gemaakte (onderhouds)kosten en één voor de beheervergoeding. Deze facturen worden overzichtelijk in één afrekening aan je opdrachtgever gepresenteerd. Het saldo van de huurinkomsten verminderd met de (onderhouds)kosten en de beheervergoeding is het bedrag dat je aan je opdrachtgever uitkeert.
Jouw financiële administratie
Van de drie facturen waaruit de afrekening is opgebouwd, hoeft maar één factuur in je boekhouding terecht te komen, de factuur voor de beheervergoeding. BRIXXonline sluit aan op verschillende boekhoudsystemen waardoor je omzetfacturen eenvoudig van BRIXXonline kunt overbrengen naar je boekhouding.
BRIXXonline
BRIXXonline is gebruiksvriendelijke en betaalbare software voor vastgoedbeheer en is speciaal ontwikkeld voor kleine en middelgrote vastgoedbeheerders met een beheerportefeuille van circa 75 tot 1000 verhuur eenheden. De verhuurafrekening zoals deze in dit artikel is beschreven is één van de vele functionaliteiten die het systeem biedt. Je kunt als vastgoedbeheerder veel tijd besparen door administratieve handelingen te automatiseren!
Heeft dit artikel je interesse gewekt, vraag dan gratis en geheel vrijblijvend een demo aan of bel T:0320-286334